zondag 18 maart 2012

God shaved the King*

Eerst en vooral heb ik mij altijd afgevraagd waarom zij zingen: “God shave the Queen”. Is er ooit misschien een koningin geweest die een baard had misschien?

Maar kom, om bij de essentie te blijven: to shave or not to shave, that is the question zei Shakespeare in Hamlet Act III, Scene I

En dat is nu ook de vraag die elke zichzelf respecterende wielerrenner in spé zich stelt: scheren of niet scheren? Nu, ik heb de literatuur ervoor op neer geslagen en de meningen over deze kwestie zijn nogal verdeeld.

Nu welke argumenten worden er aangedragen?

Esthetiek. Zo het schijnt zou het mooier zijn. Nu, iedereen weet natuurlijk dat er niets zo relatief is als schoonheid. Wat fijn was voor de oude Belgen was grof voor de Romeinen gaat het gezegde, dus dat argument gaat mij alvast niet over de streep kunnen trekken.

Snellere genezing bij valpartijen. De haartjes zouden dan zo het schijnt niet zo in de wonde plakken wat het genezingsproces zou versnellen. Twee bemerkingen die ik daar op maak. Eén: wat is dat voor onzin? OK, dat is misschien pijnlijker die haartjes in een wonde, maar sneller genezen? Ik geloof er juist niets van. Twee: ik ben niet van plan te vallen met de fiets. Ik kan al fietsen, waarom zou ik in godsnaam op mijn bek willen gaan? Als klein Tristanneke ben ik meer dan genoeg tegen de grond gegaan met de fiets, ik heb de littekens die hiervoor als bewijs kunnen dienen. Daarom leert ge ook fietsen als ge klein zijt: als ge valt doet het nog altijd pijn, maar tegen dat ge groot zijt is dat al lang vergeten.

Zo het schijnt zou het beter zijn bij een massage. Minder pijnlijk en minder massageolie nodig omdat die haartjes er niet meer zijn om het te absorberen. Bon, ik wil dat wel allemaal geloven, maar ik heb geen masseuse, so why even bother?

Maar nu komt het laatste puntje. Aerodynamica. Geschoren zou sneller zijn. Hier kan ik dus niets tegen inbrengen vrees ik. Want in mijn situatie gaat elk beetje kunnen helpen, en ik ga alle beetjes dus meer dan nodig hebben denk ik.

Dus bij deze is de beslissing genomen. In het belang van mijn kansen te vergroten om de eindmeet te halen: we moeten ons scheren!


Mijne baard natuurlijk, of wat dacht ge?

*Beetje contradictorisch, ik besef dat. Vermits ik mezelf als God  zie, hoe kan ik dan in die hoedanigheid mezelf ook nog eens scheren als Koning. Maja, langs de andere kant, ik ben dus wel God, dan is alles mogelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten