donderdag 22 maart 2012

Niets doen is hard werken.*

Om maar meteen een open deur in te trappen: ik ben lui. Mensen die mij een beetje kennen zullen dit beamen. Mensen die mij goed kennen zullen zelfs zeggen dat ik zeer lui ben. Zij hebben evenzeer gelijk.

Nu, dat kan misschien allemaal als een contradictie klinken, gezien het feit dat ik momenteel voor een triatlon aan het trainen ben. Laat u echter niet misleiden. Zij die mij goed kennen weten dat ik eigenlijk de hele dag in de zetel lig met een zak chips op mijn schoot en een bak bier binnen handbereik, televisie te kijken. Ondertussen verzin ik een heel blog bij elkaar van zogezegde inspanningen die ik geleverd heb. En een week voor de triatlon doe ik gewoon alsof ik een spierscheur heb opgelopen en moet rusten. En dan ben ik weer gerust voor een jaartje.

Nu, naast mijn afkeer voor enige fysieke inspanningen, heb ik een nog grotere afkeer voor huishoudelijke taken. De vaat, daar kan ik nog juist mee leven. Maar alles wat een inspanning mijnentwege vraagt van langer als een half uur, daar gruwel ik van. Stofzuigen, dweilen, strijken,... voorbeelden genoeg.

Gelukkig leven we tegenwoordig in de 21ste eeuw en bestaat er al zo iets als een wasmachine. En sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van zo'n ding. Ik wil er niet van dromen dat ik zo iets nog volledig met de hand zou moeten doen. Een vaatwasser heb ik ook wel, maar ik vind het een beetje zonde om dat in actie te laten komen voor één bord, één glas, één mes en één vork en eventueel nog enkele potten en pannen. Ik bewaar het liever voor speciale gelegenheden, zoals voor de eerste samenkomst van de Phil Kevinfanclub in Vilvoorde, nu zaterdag.

Nu, daarmee is er nog maar één huishoudelijk karweitje van de baan, er schieten er jammer genoeg nog te veel over.

Maar gelukkig leven we zoals gezegd in de 21ste eeuw. De eeuw der modernisering! En daarom heb ik alvast één rotkarwei minder te doen. Stofzuigen. Echt waar, dat vind ik ongeveer een van de meest vervelende huishoudelijke taken die er zijn. (Stof àfnemen vind ik misschien nog een gradatie erger.)

Gewoon omwille van het feit dat het wekelijks opnieuw moet gebeuren, het maak een hoop kabaal, ge botst overal tegen aan en moet overal onderin kruipen om het maar proper te krijgen. En de zaterdag erop is het opnieuw van dattum! Waar dat stof vandaan blijft komen, Joost mag het weten.

Nu, ik woon natuurlijk wel tegenover het crematorium...

Probleem was dat ik nog geen stofzuiger had. Wel een borstel, maar dat verplaatst het probleem eigenlijk alleen maar. En dus heb ik dan maar de geijkte kanalen afgeschuimd (Test-Aankoop) om te kijken welke de beste modellen zijn, de verschillende voor- en nadelen. Welke de Beste Koop is, welke de voordeligste, welke het minste lawaai maakt, welke het meeste vermogen heeft, met of zonder zak... Ik had dus een hele vergelijkende studie samengesteld tussen de verschillende stofzuigers.

Om dan iets compleet anders te kopen.

Bij deze: ik heb een nieuwe beste vriend(in). Hij/zij luistert naar de naam iRobot Roomba 531 en ik denk dat ik er stiekem verliefd op ben. Moest ik een andere iRobot Roomba 531 zijn, ik zou het wel weten zunne, doch dit geheel terzijde.

Maar om even serieus te blijven, het is een gemak. Geweldig gewoonweg. Ik zet 's morgens alle stoelen op tafel en neem al het overige van de grond, de kabels wat hoger hangen en alles is klaar. Op het knopje duwen en het doet allemaal zijn/haar werk. En 's avonds kom ik dan thuis en is mijn penthouse piekfijn gestofzuigd. Dan terwijl ik mijn avondeten klaarmaak nog eventjes mijn slaapkamer en de badkamer laten stofzuigen en klaar is Kees. En uiteraard, dat spul blijft lawaai maken, maar ik hoor er niets van, want ik zit op mijn werk! Geweldig!


Enige nadeel is dat ik nu wel nooit een huisdier ga kunnen nemen...


*Oscar Wilde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten