vrijdag 11 mei 2012

It's OK to be gay*

Voor zij die het zouden vergeten zijn: zondag is het Moederdag. Nu, de broertjes Noelmans ontsnappen daar natuurlijk niet aan. En dus heeft ondergetekende zich maar opgeofferd om iets gaan uit te zoeken voor zijn moeder. In Brussel is er keuze genoeg, vandaar dat ik het zelf maar voorstelde.

Tot daar de theorie.

Eerst en vooral: wààr in Brussel ga ik iets vinden? En vooral wàt? Gelukkig heb ik een team met vijf vrouwen en kon ik wel enig advies vragen en ook ineens de routebeschrijving.

Dom idee dus.

Dat vragen achter ideeën was niet slecht, maar die routebeschrijving! Man ik vraag mij soms af hoe die elke avond terug thuis geraken. Ik had dus besloten iets zeepachtigs te kopen en daar wisten ze de perfecte winkel voor. Terwijl ze in mijn bureau stond was een van mijn collega's het aan het uitleggen. "Dus, ge moet naar daar gaan" (wijst met haar hand de richting aan) "en dan moet ge zo gaan" (doet rare beweging met haar andere hand) "en dan passeert ge daar een theewinkel. Drinkt uw mama anders niet graag thee? Want daar hebben ze anders ook heel veel keuze uit thee hoor. Maar ik weet niet of dat winkeltje er nog is. Het is lang geleden dat ik nog eens langs daar ben gegaan. En naast dieje theewinkel hebt ge die speelgoedwinkel met al die soorten speelgoed uit hout, die kent ge wel he. En dan moet ge verder de straat afgaan naar rechts (beweegt naar links met haar hand) en dan zijt ge der."

We zullen het dus maar op goed geluk gaan proberen zeker? 

Nu, ik probeerde haar aanwijzigingen te volgen. Beter niet gedaan. Op een gegeven moment kom ik langs een café waar ergens iets met "garçons" op stond. Ik had er niet onmiddellijk acht op geslagen, tot er ineens een kerel met bloot bovenlijf naar buiten wandelde. En toen ik doorwandelde was er een klein pleintje met terrasjes vol met mannen. Alleen maar mannen... Ok... we gaan hier redelijk snel rechtsomkeer maken denk ik, ik vrees dat ik de verkeerde richting ben ingeslagen.

Terug op zoek dus.

En jawel, na enig rondsnuffelen had ik het winkeltje gevonden. Letterlijk rondsnuffelen want daar hangt zo'n zoete geur rond die winkel. En in de winkel zelf staan er kommen met water in om de geuren nog wat extra te kunnen verspreiden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij in die winkel nog minder op mijn gemak voelde dan daareven tussen al die venten die mij aan het uitkleden waren met hun ogen. Ik was de winkel nog maar twee seconden binnen of drie (!) dames hadden mij al vriendelijk gedag gezegd. Huh? Dat klopt toch niet? In de afgelopen dertig jaar heb ik nog nooit, maar dan ook nooit, positieve aandacht gekregen van drie vrouwen achter elkaar, in een tijdsbestek van minder dan vijf maanden. Laat staan zoals nu op tien seconden!

Terwijl ik dan halvelings verdoofd werd door alle florale geuren die in dat pand rondzweefden, voelde ik hun ogen in mijn rug prikken. Ik was de enige man in dat winkeltje. En een man dan nog die het verschil niet kende tussen gewone zeep en handzeep. Wat deed die in onze winkel? Deze winkel is voorbehouden voor óns vrouwen. Ik hoorde ze het bijna hardop denken. Elke misstap van mij kon mijn laatste zijn want als roofdieren cirkelden ze rond mij. Klaar om mij op het minste teken van zwakte aan te vallen en af te slachten.

Een klein scheetje kuchje van mij zou al voldoende zijn voor hen om mij aan te vallen...

Gelukkig werd ik gered door een medewerkster van de winkel. Nu gered... ze was van kop tot teen gepiercet en getatoeëerd en ook nog eens zo onderhuidse zaken laken steken. Moest ik ze in een donker steegje tegenkomen, ik zou met een serieus ei zitten. Maar nu klampte ik mij eraan vast zoals iemand zich vastgrijpt aan een krokodil, als hij aan het verdrinken is. Ik heb mij dan door haar een waarschijnlijk veel te duur iets in mijn handen laten stoppen, maar kom, ik had mijn cadeautje. En in plaats van mij die doos gewoon te geven, moest die in een mandje gedaan worden en dàn mocht ik pas naar de kassa? Huh? Welke toegevoegde waarde heeft dat mandje?

Nu denkt ge misschien dat mijn helletocht gedaan was. Niets was minder waard. Of mijnheer weet hoe hij die producten moet gebruiken? Dat is voor mijn ma, die zal dat zelf wel weten zeker? Ah, der steekt een handleiding bij.

Een handleiding voor badzéép?!

Kom, kom, afrekenen voor ik hier aardig word. Of mijnheer nog een staaltje wil hebben. "Scrub, bodylotion, handlotion...?" Wat betekenen al die woorden die ze zojuist heeft gezegd? "Scheerzeep hebt ge toevallig niet?" Toch wel, een klein potje wordt gevuld, en dan krijg ik nog een uitleg over hoe ik mij moet scheren.

Hoe ík mij moet scheren!

VAN EEN VROUW!

Man, dat was een vermoeiend kwartiertje zenne.

En dat allemaal voor die commerciële uitvinding die elke moeder aangrijpt om toch maar twee keer op een jaar haar verjaardag te kunnen vieren.

*but it's great to be straight!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten