woensdag 30 mei 2012

Free at last!*

Den John zong het zoveel jaar geleden al: vrij als een vogel. Zo voel ik mij momenteel ook, nu alle zever achter de rug is. Met zever bedoel ik mijne cursus bedrijfskunde die ik gevolgd heb aan Ehsal. En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er een heel jaar niets voor had gedaan. Naar de lessen gegaan en daar stopte het dan ook mee. Maarja, we hadden er ook nog een mondeling examen van. En dat moest dus ook nog gedaan worden. Dus heb ik maar een weekje blok genomen om mijn schade van een gans jaar in te halen. 9 vakken op een week tijd blokken om dan één mondeling examen ervan te hebben. Moet lukken, toch?

Enige nadeel is dat ik na een week lichtjes ben getransformeerd naar een zogenaamde "homo marginalis". Voor meer details over wat dit juist inhoudt kan ik deze wetenschappelijk verantwoorde documentaire alleen maar aanraden.

Wat houdt dat voor mezelf in? Wel, mijn keuken is een puinhoop. Er staan drie kasserollen, vijf borden, twee vettige glazen op het aanrecht, ik zit met een met vet bespat fornuis, lege kommetjes over heel mijn appartement verspreid met nog resten platte kaas, yoghurt of ontbijtgranen in vastgekoekt. Blikjes Sprite en Schweppes liggen ook op de meest onmogelijke plaatsen met tussenin nog enkele lege dozen ontbijtgranen. Gelukkig heb ik wel bijna dagelijks mijn appartement gestofzuigd.

Dat zijn de ruimtelijke problemen. Nu de persoonlijke problemen. Mijn bioritme is volledig om zeep. Tja wat wilt ge na een week waarbij ge opstaat en de ene dag Ben en Jerry's ijs als ontbijt neemt, vijf appels als middageten, als vier uurtje een biefstuk en als "late night snack" scampi met couscous. Om dan 's anderendaags de rest van die maaltijd als ontbijt te nemen, een dag volledig overleeft op ontbijtgranen,... Let op, geen junk food ofzo, alles behalve zelfs, maar de volgorde waarin ik alles heb gegeten en de combinaties die ik gegeten heb zullen niet altijd even logisch geweest zijn.

Daarnaast is mijn slaap/waakritme ook redelijk overhoop gegooid. Zoals gezegd, ik word tegenwoordig gewekt door het binnensijpelende licht rond een uur of 6, maar sta op een werkdag pas op om 6h45. Op een blokdag was dat pas om 7h30. Mijn krant komt pas aan om 7h30, vandaar. Opstaan, aankleden, wassen, krant uithalen, ontbijten, krant verder lezen, wat studeren, eten, naar mijn kruidenpotten gaan kijken, middagdutje doen, verder leren, een "power nap" doen die dan soms uitloopt tot een powersleep, wat dan ook weer niet de bedoeling was. Gaan zwemmen op momenten dat er bijna niemand anders in het water is (zàlig!) en dan stikkapot thuiskomen. Terug een power nap, wat eten, krant lezen, filmpje kijken, om dan rond 22h nog eventjes achter de boeken kruipen.

Nu, wat is mijn schade na deze week? 7 blikjes Sprite Zero, 3 blikjes Schweppes (voor mijn Gin Tonics), een halve bak bier, 3 dozen Cruesli (één doos zou 21 porties moeten bevatten volgens de verpakking), vijf brikken melk, een ton aan pasta, graan, couscous, noedels en pannenkoeken. Verder nog diverse soorten vlees, vis, schaaldieren en groenten. Veel te veel films - V for Vendetta kan ik ten zeerste aanbevelen - en veel te weinig radio. En veel te veel binnengezeten. Het is dat ik tussenin nog ben gaan fietsen want anders zou ik er tegen nu zeer ongezond uitzien.

De dag van de examens zelf was dan weer de ergste van al. Pas examen om 19h40. Dus dan had ik de hele dag de tijd om rond te lummelen en mij nog meer te vervelen dan anders als ik moet studeren. En eens uw krant uitgelezen is en ge half het internet hebt afgezocht verveelt ge u nog meer natuurlijk. Bon, eindelijk vertrokken om het examen dan af te leggen, bleek dat ze daar 20 minuten vertraging hadden! Zucht. Maar kom, een goed examen afgelegd, het is dat wat telt. Het einde dan gevierd met een Tripel Karmeliet op een terrasje in Brussel.

Veel te duur ik weet het, maar hey, niet zagen, examen zijn gedaan!

*Het fragment is wel zwart wit (grinnik grinnik) maar de boodschap komt zoveel jaren nog altijd over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten