dinsdag 7 augustus 2012

God shaved the King - deel 4*

Eerst en vooral mijn verontschuldigingen bij mijn vele vrouwelijke lezers/fans maar dit gaat over een typisch mannelijk onderwerp: het ochtendlijke ritueel van het scheren. En laat er bij deze meteen een ding duidelijk zijn: echte mannen scheren zich nat.

Dat is dan ook al meteen uitgeklaard.

Zoals ge uit bovenstaande stelling waarschijnlijk wel zult kunnen afleiden ben ik zelf ook een "natscheerder". In een grijs en ver verleden ooit eens een halve keer elektrisch geprobeerd, absoluut niet tevreden van het resultaat geweest en onmiddellijk terug naar water en mes gekeerd. Een veel gladder en properder gevoel. Denk ook dat daar verder geen discussie over is.

Nu, ik moet wel bekennen dat ik het een paar stappen verder heb uitgepuurd, het "echte mannen scheren zich nat" idee. Hoe? Eerst en vooral door de spuitbus met scheerzeep te bannen uit mijn badkamer. Dus terug "old skool" met een kwast en scheerzeep of crème. Of iets tussen beide in, zoals ik lager zal uitklaren. Nu was dat nog niet old skool genoeg en heb ik zelfs een open scheermes aangeschaft - zo een dat een kapper gebruikt. Maar omdat ik dat een beetje te gevaarlijk zo 's morgens vroeg door de week als ik nog niet goed wakker ben, heb ik dus ook een "double edge" scheermesje.

Het ironische aan dit alles is dat het scheren nog het beste van alles gaat met een Mach3 scheermesje. Nooit bloeden en babyglad. Maar hey, het is ook het onderweg zijn dat telt en niet alleen de eindbestemming.

Vermits dit een dagelijkse routine is voor mij - in het weekend durf ik hier wel eens van af te wijken - probeer ik dit zo aangenaam mogelijk te maken. Hoe? Door een scherp mesje - uiteraard - en ook door wat variatie aan te brengen in mijn materiaal. En zo probeer ik af en toe nieuwe zaken uit.

En heb ik mij deze week wat laten gaan...

Zijn maandag met de post aangekomen: twee Italiaanse scheerzepen/crèmes (moeilijk te definiëren wat ze juist zijn, te hard voor crème, te zacht voor zeep) Omega en Cella. Dit laatste merk kunt ge misschien al eens gezien hebben bij uwe kapper. Daarnaast heb ik mij volledig laten gaan in het gamma van Taylor of Old Bond Street. Gewoon omdat ik dat merk ken en zeer tevreden van ben. Komen nu dus bij in mijn collectie: Almond, Avocado, Rose, Lemon & Lime, St James Collection Luxury shaving cream.

Zitten reeds in mijn collectie: Lavendel, Eton College Collection - Gentleman's shaving cream en in een ver verleden heb ik Sandelwood al eens gebruikt. Maar van die geur was ik niet zo zot, vandaar dat het niet meer in mijn collectie zit. En daarnaast heb ik ook nog ordinaire Nivea scheercrème en de Palmolive Classic scheerstick staan.

En dan zou ik nog bijna mijn avontuur met die "scheercrème" van Lush vergeten...

En omdat "scheren" ook "after scheren" behelst, had ik nog een blokje aluin en Penhaligon's Blenheim Bouquet talk mee besteld.

Niet dat ik hier ook maar enigszins te klagen had, ik had al een redelijke collectie uitgebouwd met St James Collection Luxury aftershave - uit dezelfde collectie dus als de bovenstaande scheercrème, Nivea after shave balsem en Nivea Skin Energy 2 in 1 after-shave balsem. Ja ik ben een gevoelige jongen.

Nu, ik hoor u al denken, allemaal zeer interessant en spannend, maar wat heb ik hier mee te maken?

In het geheel niets, dat geef ik u nu al mee. Maar ik heb mij voorgenomen om de komende weken elk van die zepen/crèmes te gebruiken en mijn ervaringen hier met jullie te delen, ook al boeit het u hoegenaamd niet.

De mannen onder jullie kunnen er maar iets aan hebben.

De échte mannen dan toch.

*Voor de geïnteresseerden: hier kunt ge al deze producten online kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten