donderdag 2 augustus 2012

Continental GP4000S - deel 2*

Ik kon mij dus amper inhouden om de nieuwe banden te installeren. Eerst die verpakking zien open te krijgen. Opnieuw: deutsche gründlichkeit! Die verpakking is dan maar van karton, ze zal niet zomaar openvallen zodat ge uw kostbare banden onderweg zoudt kwijt kunnen spelen ofzo. Neenee een zeer ingenieus systeem, het mag gezegd worden. Eventjes had ik zelfs getwijfeld of ik niet de handleiding zou nemen om die verpakking open te krijgen. Maar hey, mannen hebben geen handleiding nodig, dat weet iedereen.

Nadat ik de verpakking dus had opengescheurd kon ik de inhoud ervan beworden. Die banden! Lyrisch zou ik er haast van kunnen worden. Allereerst is er die typische petroleum/rubber geur, dan zijn er nog die met ijzer verstevigde randen. Verder dat tekeningetje op het loopvlak, dan die vorm... Pure fiets porno!

Tiens kan dat zijn dat ik nu ineens goesting heb in een sigaret?

Maar kom, voortmaken, die fiets moet nieuwe banden krijgen. In dit geval gaat hij er krijgen met Vectran Breaker en Black Chili Compound. Volgens de verpakking zou die Black Chili Compound ervoor moeten zorgen dat ik er meer kilometers mee kan doen, meer grip zou hebben en een verlaagde rolweerstand zou hebben. Wat het allemaal betekent, ik heb er geen flauw idee van, maar het klinkt allemaal alvast zeer belangrijk en kwaliteitsvol. Talk nerdy to me! Ik denk zelfs dat ik straks niet eens meer zelf ga moeten trappen als die nieuwe banden er op liggen. Maar niet op de feiten vooruitlopen, ik ga ze er eerst nog moeten opleggen.

Bon, waar is mijne hamer?

De lessen uit het verleden indachtig zouden ze mij deze keer niet liggen hebben. Dadelijk met het moeilijkste beginnen, het achterwiel. Een gesukkel om die ketting los te krijgen, mijn handen goed onder het smeer. Maar kom, vuil gingen ze sowieso worden. Lucht aflaten, band eraf sleuren, het binnenste van de velg proper vegen. Buitenband er half opleggen, binnenband erop leggen - dit had ik al een paar keren kunnen oefenen deze week dus dat ging vrij vlot - en dan een beetje oppompen. Dan de buitenband er volledig optrekken en klaar is Kees! Goed oppompen, terug monteren, ketting er op leggen en eens laten spinnen. A beauty!

Tijd voor de voorste band. Alles eraf gehaald en gekuist. Toch nog maar eens mijn gloednieuwe banden van wat dichterbij bewonderen hoor. Prachtig reliëf gewoonweg. Die afwerking! Die details! Tiens wat staat er hier? Een pijltje met daarachter "Rotation" geschreven? Kijk, hoe gé-ni-aal zijn die Duitsers wel niet! Die geven dus zelfs op hun banden aan in welke richting ge die moet monteren! Ik vraag me hoe langer hoe meer af hoe het komt dat wij hier allemaal geen Duits spreken. Effe denken, dus mijn band gaat zo op mijn fiets gemonteerd staan, dus dan moet ik die buitenband zo op de velg trekken...

Maar wacht eens heel even...

WACHT NU EENS HEEL EVEN!

Zegt dat het niet waar is hé. Zegt godverdomme dat het niet waar is he!

Het is dus wel waar. De band ligt er verkeerd op. En moest het nu bij het voorwiel geweest zijn, dan kon ik het nog gewoon omdraaien. Maar néééé, de tandwielen moéten aan de rechterkant blijven. Anders kunnen ze niet op de ketting ingrijpen en geraakt ge niet vooruit. En dat is ook niet de bedoeling. En ik weet wel dat het op zich niet zo heel veel verschil zal uitmaken, maar toch, op zo'n momenten komt de autist in mij boven. Zélfs als ik die band gewoon zou op laten liggen en mij dus niets aan zou trekken van dat pijltje dan zou het in mijn achterhoofd blijven knagen en mij slapeloze nachten bezorgen.

En dus maar terug van voren af aan beginnen... Moe word ik hiervan.

Nu ik er aan denk, ik moet de remmen van mijne fiets ook eens wat gaan aanspannen. Zal echter niet meer voor deze avond zijn.

*Hoe het eigenlijk zou moeten gaan: http://www.youtube.com/watch?v=RLHfa2qdmhA

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen