donderdag 2 augustus 2012

Continental GP4000S - deel 1*

Het verwondert mij eigenlijk dat ik de vraag: "Tristan, zijt gij ne masochist ofzo" nog niet heb gekregen. Want de feiten pleiten niet echt in mijn voordeel moet ik zeggen. Sta mij toe om ze eventjes kort op te sommen:
  • ik haat fietsen en zwemmen en toch heb ik mij ingeschreven voor een triatlon. Kwestie van zelfkastijding kan dat wel tellen lijkt mij. Ondertussen is deze haat al aan het beteren, maar toch, lopen blijf ik veel plezanter vinden.
  • mijn "experiment" van een week lang geen vlees eten. What was I thinking?!
  • ik weet dat ik krampen krijg als ik ga zwemmen met zwemvliezen. En toch blijf ik het doen.
  • mijn fiets. Ondanks al mijn verwoedde pogingen om vriendjes te worden met mijn fiets, blijft hij zich op mij wreken. En hij krijgt hierbij zelf de volle steun van mijn fiets voor dagelijks gebruik.
Om nu meer specifiek op mijn fiets in te zoomen. Na alle mogelijke manieren om onze relatie te verbeteren - klikpedalen, verlichting, ketting smeren, binnenband vervangen - ga we nu voor het volle pond. Mijn koersfiets gaat nieuwe buitenbanden krijgen! En nieuwe binnenbanden! Tja, als ik dan toch bezig ben kan ik het beter ineens tegoei doen. Jaja, we hebben zotte kosten gedaan.

Toegegeven, het was dan ook wel nodig om mijn banden te vervangen. Mijn voorlaatste fietstochtje was er eentje in mijn geboorteprovincie. En het had die dag een beetje geregend waardoor het wegdek nat was. De combinatie van nat wegdek en mijn fietsbanden bleek er geen goede te zijn. Twee keer slipte mijn achterwiel weg in een bocht en twee keer had ik de keuze tussen onzacht op de weg landen of door te rijden en in de berm te belanden. Twee keer is het de berm geworden. Een keer was die berm echter een overgelopen gracht en had ik dus naast de obligate netels, ook nog eens natte voeten. Maar kom, liever dat dan iets te breken denk ik dan maar.

Ik wist wel dat mijn banden kletskop waren - flauwe grappen over "zo baasje, zo fiets" houdt ge best voor uzelf - maar ik had er verder geen erg in. Een beetje zoals met die doorgescheurde voorvork. Zolang niemand u op het gevaar ervan wijst of ge het aan de lijve moogt ondervinden, trekt ge u der niet zo heel veel van aan. Ignorance is a bless.

Nu vermits ik geen flauw idee heb van banden en wat er goede of slechte zijn, heb ik hulp gezocht. Zelf zou ik waarschijnlijk naar de Decathlon gegaan zijn, daar het standaardtype uit het rek trekken. Om dan thuis te komen en tot de vaststelling te komen dat ik een andere bandenmaat heb. Vandaar dus het zoeken van hulp. In vroegere tijden zou men bij zo'n belangrijke levensvragen eerst een berg moeten beklimmen om dan advies te vragen aan een goeroe die boven op die berg woont. Deze goeroe zou u dan een antwoord geeft in de aard van "ga terug naar huis en slacht een kip met een lepel, daarna zal het u allemaal duidelijk worden".

Gelukkig moet ik die flauwe kul allemaal niet doen en kan ik gewoonweg mijn Goeroe per Facebook lastigvallen. De Goeroe is een oud-collega van mij en ik herinner mij nog glashelder hoe hij uren en dagen aan een stuk naar tandwielen, kaders, rondellen en vijzen van een fiets kon kijken. Na een half jaar was hij er dan toch uitgeraakt, begon hij alles te bestellen en dan thuis alles zelf in elkaar te steken.

Waarschijnlijk met de muziek van McGyver of het A-team op de achtergrond.

Daar waar ik al trots op mezelf ben als ik een stuurlint kan vervangen en er twee dagen over doe om een binnenband vervangen te krijgen, steekt hij op een namiddag een volledige fiets in elkaar. En als ik hem niet zou lastiggevallen hebben met mijn vragen, zou hij er waarschijnlijk nog een uurtje van hebben kunnen afpitsen.

De Goeroe raadde mij dus Continental GP 4000S aan als ideale buitenband. Eerst en vooral: hij is de Goeroe. Wie ben ik dan om hem nog tegen te spreken? En daarboven, élk product dat zoveel cijfers en letters in zijn naam heeft, moét gewoonweg goed zijn. Voorbeelden genoeg hiervan lijkt mij. En zeker als die GP dan nog eens Grand Prix betekent. De S heb ik geen idee van wat het zou kunnen betekenen. Zal wel voor "Super" staan vermoed ik.

Continental, en dus Duits. Geef mij één voorbeeld van hoogstaand technisch vernuft, dat niét uit Duitsland gekomen is. Een kleine greep uit de vele voorbeelden van geweldige Duitse uitvindingen: gummybeertjes van Haribo, zo van die pluggen om uw schroeven vast te zetten in de muur, om van de boterhamdoos al maar helemaal te zwijgen. Dat kan dus gewoonweg niet mislopen met die "deutsche technik seit 1871" zoals ze zo trots op hun verpakking zetten, boven het label met "handmade in Germany".

*Morgen in deel 2: het verhaal van hoe snel deze nieuwe banden op mijn wielen lagen. Allez ja, dat hoop ik toch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten