woensdag 28 november 2012

Boerderijtje spelen*

Ik was dus bij mijn vorige post terechtgekomen op een boerderijsimulator. En het grappige is, ik ben die reclame ondertussen al op meerdere plaatsen tegengekomen, zelfs op sites die ik er nooit van zou verdenken, zoals cameralabs.com (digitale fototoestelen), cracked.com (allerhande onzin, een echte aanrader!),... mis ik hier misschien dé revelatie van het jaar in gameland? Ook op Youtube vindt ge der ondertussen al de nodige filmpjes van terug. Let vooral op de onderkoelde, redelijk kritische commentaarstem. Gewoonweg te grappig voor woorden, echt de moeite om uit te kijken.

Eerlijk gezegd overtuigde het filmpje mij niet echt, maar de enthousiaste reacties trokken mij toch over de streep om de demoversie te downloaden. Een gigantisch bestand: 200 Mb.  Waar is de tijd dat ik nog computerspellekes kon spelen vanaf een diskette? Tristan, ge wordt oud. Ik weet het. Maar gelukkig bestaat er tegenwoordig breedband. Waar is de tijd van dat kriep piep inbellen? Tegenwoordig noemen ze zoiets de nieuwste hit van Skrillex, in mijne tijd was het vooral een bron van frustratie. Opnieuw, ik word oud en ik ben mij er ten volle van bewust.

Terug naar het spelletje dus. Het doel van het spelletje is het beheren van een boerderij. Gewassen en beesten houden. Grappig detail: ge kunt enkel koeien, schapen en kippen houden. Geen varkens dus. Kwestie van het spel koosjer/halal te houden zeker? Maar ik heb de demoversie wat dus mijn mogelijkheden redelijk beperkt.

Eerst en vooral het oefenlevel doorlopen. Patatten rooien. Gelukkig heb ik zoiets als kind in Membruggen al een paar keer kunnen oefenen. Maar toen moesten we ze wel met de hand oprapen, het bleef natuurlijk wel Membruggen, daar zijn ze nog wat in de tijd blijven steken. Momenteel wordt Bokrijk daar nog zo bekeken op een manier waarop wij naar Het Huis van de Toekomst Living Tomorrow kijken. Allemaal mooi en wel, maar is het wel realistisch?

Maar in het spelletje waren ze blijkbaar mee met de laatste ontwikkelingen op het gebied van patatten rooien en kon ik met een hypermoderne tractor mijn veld afdoen. Motor starten, dat ding van voor naar beneden laten zakken en naar voren rijden en maar zien dat ge een beetje mooie roten hebt. Stukje taart.

Dus dan maar door naar de demoversie. En dan komt ge tot de vaststelling dat het een ongelofelijk stom spel is. Allez nu, boer spelen? Serieus? Met uw zeikton naar een akker rijden om die te bemesten? Water gaan halen en aan uw tomaten gieten? Eieren naar de markt brengen?

Onnodig te zeggen dat ik het spelletje na vijf minuten er al terug heb afgeflikkerd.

Maar nu stel ik mezelf de vraag: wie koopt zo'n spelletjes? Welke gamende tiener heeft de droom om boer te worden? Die zitten de hele dag achter hunne pc, dus die weten nog niet eens dat er zoiets bestaat als "boerenbuiten". En kinderen van boeren die weten hoe zwaar dat werk is, dus die gaan volgens mij ook passen. Misschien een afkickende boer die zijn boerderij van de hand heeft moeten doen maar toch nog graag met weemoed aan die mooie tijd terugdenkt?

*Ik snap nog steeds niet waarom die link op JoodsActueel stond. Misschien om toekomstige kolonisten te trainen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten