maandag 10 december 2012

Babylonische spraakverwarring*

Normaal gezien ben ik niet geneigd om veel over mijn werk te vertellen. Een: het gaat hier over mijn werk en bijna niemand praat graag over zijn werk en twee: zo veel spannende zaken zijn er over mijn werk ook niet te vertellen. Maar vandaag was er toch wel eventjes een grappig moment dat ik jullie zeker niet wil onthouden.

Ik werk dus in Brussel en dat heeft tot gevolg dat ik zowel Nederlandstalige als Franstalige collega's heb. Een groot voordeel vind ik dat, want zo kan ik mijn steenkolenfrans toch een beetje onderhouden.

Nu, een nadeel van die tweetaligheid, is dat dit soms wel voor communicatieproblemen kan zorgen, zodra iemand niet meer zijn moedertaal spreekt. Zoals dus vandaag het geval was.

De Franstalige collega van de verzending belde mij om mij te zeggen dat er 5.000 ringmappen waren aangekomen voor mijn dienst. Ringmappen? Vijfduizend stuks dan nog?! Ik heb hier zelf nog een doos staan vol met lege ringmappen, waarom zou ik er 5.000 bijbestellen? En vooral, waar zou ik ze in godsnaam wel kunnen zetten? Ik kreeg het toen wel even Spaans benauwd moet ik zeggen. Heb ik nog efkes op het einde van het jaar mijn budget voor de komende dertig jaar erdoor gejaagd zonder dat ik het mij herinner?

Ik mag geen bestellingen meer plaatsen na een lunch vergadering met wijn, blijkt nog maar eens duidelijk.

Slik...

Voor alle zekerheid toch nog eens mijn afdeling afgegaan om te horen of daar iemand een bestelling had gedaan voor 5.000 ringmappen. Niemand. De boekhouding viel ook achterover toen ze mijn vraag hoorde.

Ik kreeg het hoe langer hoe warmer.

Toch nog eventjes naar de verzending bellen. Jaja, er was juist een pallet met 5.000 ringmappen aangekomen zeiden ze mij. Huh? 5.000 ringmappen... op een pàllet? Hoe groot is die pallet in godsnaam? Nu was mijn nieuwsgierigheid toch wel gewekt hoor. Ik was zeer benieuwd hoe ze dat hadden klaargespeeld, om 5.000 classeurs op één pallet te krijgen. Ik zou er minstens een vrachtwagen voor nodig gehad hebben.

Bon, ik dus naar onder - een halve verdieping. En ja daar telefoneer is voor, ik weet het, ik ben lui - om te kijken naar die 5.000 ringmappen.

De ringmappen in kwestie bleken dus klasséérmappen te zijn, die ik een maand geleden had besteld.

Fieuw.

*Blijkbaar hebben Chinezen en Japanners dit probleem ook. http://www.youtube.com/watch?v=G-PAJDPpkpE
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten