maandag 23 april 2012

Living on the edge - deel 2*

SPOILER ALERT!!! Niet voor lezers die vooringenomen zijn op het gebied van eten. Ja, ik bedoel ù mijn beste sportief directeur.

Eerst en vooral dit: ik heb er lang aan getwijfeld of ik dit stukje ook niet onder de noemer "Vilvoorde, waar experimenteren fun is" zou zetten. Maar dat zou dan inhouden dat ik moedwillig zo'n zaken uitlok, gewoon voor het plezier van/de nieuwsgierigheid naar het experiment. Quod non.

Eerst en vooral dit: in België zou er jaarlijks zo'n 660.000 ton voedsel weggegooid worden. Een heel pak dus. En ik vrees dat ik hier ook soms schuldig aan ben. Want ja, wie koopt er niet eens in een overmoedige bui nét iets te veel fruit waardoor je er een deel van moet weggooien wegens verrot? Of wie komt er bij het opruimen van de frigo niet eens een verloren stukje kaas of salami tegen, dat stilaan groen begint uit te slaan?

Schandaliger vind ik echter de hele "ten minste houdbaar tot - te gebruiken voor" industrie maffia. Alsof een potje platte kaas een ingebouwde klok heeft waardoor er klokslag middernacht schimmels in het potje gegooid worden en die onmiddellijk de boel verzieken. Daarom kijk ik eerlijk gezegd nooit al te aandachtig naar de houdbaarheidsdatum van producten. Verschillende producten worden volgens mij gewoonweg niet slecht als je ze maar correct bewaart. Suiker, zout, azijn (wat kan daar mee gebeuren? Het wordt zuur?),... keuze te over lijkt mij.

Andere zaken zoals gehakt of zelfgemaakte mayonaise of andere rauwe gerechten met eieren in daar sta ik iets wantrouwiger tegenover. Salmonella is niet om mee te lachen heb ik van horen zeggen. Melk daarentegen is een geweldig product. Praktisch zonder risico. Ofwel is het goed ofwel is het zuur. We moeten de zaken niet moeilijker maken dan ze zijn, toch?

Nu ben ik deze morgen tot de vaststelling gekomen dat er nog een karton yoghurt in mijn frigo stond. Allez ja, ik wist dat wel dat die er stond, ik had ze namelijk zelf gekocht, maar ik had gewoon geen goesting om ervan te eten. Vervaldatum: 26/03...

Voor ik het ging weggooien, toch eventjes kijken of het wel degelijk slecht was. Want het stond al die tijd ongeopend in mijn frigo. De verpakking was alleszins niet opgezwollen, altijd een goed teken. En toen ik het pak openscheurde steeg er geen groene lucht uit op. Er stond enkel water op mijn yoghurt, maar nadat ik ze had opgeschud was dat probleem ook verdwenen. Lepeltje proeven en jawel hoor, nog altijd eetbaar! Dat wordt dus deze week yoghurt bij mijn ontbijt.

En als die bus leeg is heb ik nog een karton karnemelk staan dat van 14 april vervallen is...

Ik weet het, ik heb mij een beetje laten gaan op het gebied van zuivel.

*De eerste zinnen van dit liedje leken mij wel gepast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten