zondag 17 februari 2013

Vilvoorde, waar experimenteren fun is! - deel 5*

Zoals uit mijn eerste experiment reeds is gebleken, is er aan mij geen vegetariër verloren gegaan. Ik eet gewoonweg veel te graag vlees. Niets kan er kwestie van smaak tegen, zeker niet zo van die tofuburgers of seitangehakt of wat dan ook. Rubberachtig en smaakloos. Waarom zou iemand daar uit vrije wil voor kiezen?

Dagen zonder vlees, zegt jullie dat iets? Mij ook niet echt. Ik heb er iets van opgevangen in de pers, maar ik weet verder niet waar het juist over gaat. Bon, ik heb eerlijk gezegd geen interesse om mij te verdiepen in het hele "dagen zonder vlees" gedoe. Wat is het volgende? Dagen om geitenwollensokken te breien?

Maar toch, onbewust heeft het mij overtuigd om eens een speciale aankoop te doen. Nu ja, speciaal. Het bestaat al een paar jaar dat ik weet. Maar ik zag het nu toevallig staan in de frigo in de Colruyt en dacht "what the heck" en heb het maar eens meegenomen. "Faux gras de Gaia". Bompa moest het weten, hij zou nooit meer tegen mij spreken. Gaia! Michel Vandenbosch! De vijand!

Ma kom, ik was nu toch eens nieuwsgierig naar de smaak. En voor 3,49 euro zal ik weten hoe het smaakt. Blijkbaar zijn er sommige mensen toch redelijk lyrisch over. Boomknuffelaars waarschijnlijk. Maar kom Tristan, niet vooringenomen zijn, kopen, proeven en uw eigen mening erover vormen!

Eerst en vooral dit: ja ik weet hoe foie gras gemaakt wordt. Maar het is zooooo lekker. Smeuïg zacht, juist zijde dat naar binnen glijdt. Een beetje zoals trippel Karmeliet eigenlijk maar dan anders.

Thuis had ik ook nog uienkonfijt liggen (ook zeer lekker bij "gewone" paté) enkel nog wat toastjes meepikken en ik was gesteld. Idealiter zou ik er ook nog een sauternes bij moeten drinken, maar er zijn grenzen aan mijn decadentie.

Bon, even de ingrediëntenlijst bekijken. Blijkbaar niet alleen vegetarisch maar zelfs veganistisch! Waar ben ik hier aan begonnen? Water, bio palmolie (ongehard), aardappelzetmeel bio, tomatenpuree bio, witte wijn bio (3%), zonnebloemolie bio, zeezout, gist, specerijen bio (0,18%), truffel (0,5%), champagne (2%). Volledig vleesvrij dus. Waarschijnlijk ook smaakvrij. Tut tut Tristan, wat hadden we gezegd van niet bevooroordeeld te zijn?

Ok, alles stond klaar. Blik opentrekken, faux gras eruit halen, op de toastjes smeren en eens een hapje nemen puur natuur.

Mijn eerste reactie kwam sterk overeen met de reactie van Kevin Pauwels nadat hem gevraagd werd wat er door hem heen ging toen hij alleen over de streep kwam na een zenuwslopende finale.

"Bwoa"

Ik was er niet kapot van. Kwestie van textuur komt het helemaal niet overeen met "the real stuff". Geen smeuïge vettige weg smeltende hap in mijn mond. En ook de smaak is totaal verschillend. Het proeft niet chemisch of zo, maar er is een heel uitgesproken smaak aan. Koriander ofzo zou ik denken. Niet echt mijn ding.

Conclusie? In de verste verte kan het niet tippen aan échte foie gras. Textuur en vooral de smaak zijn compleet verschillend. Waar de smaak van echte foie gras nog lang nablijft in uwe mond door de vettige film die het er in vormt, is die van de faux gras bijna weg samen met het doorslikken.

Zou ik het nog eens kopen? Euhm nee. Ik ben er absoluut niet van overtuigd. Bestaat er een markt voor? Waarschijnlijk wel. Eerst de groep van mensen zoals mij die nieuwsgierig zijn naar iets nieuws en die het eens proberen. Maja, na ene keer zijt ge die consumenten ook al kwijt. Blijven dan nog over: de hardcore vegetariërs/veganisten die het beu zijn om op kerstmis of Nieuwjaar of andere feestelijkheden altijd maar opnieuw op een wortel te moeten knagen.

Maar van hen kan ik alleen maar hopen dat ze eens het licht zullen zien.

Die faux gras de Gaia, het is en blijft wat het is namelijk ersatz. En misschien het de volgende keer al eens proberen met boter i.p.v. palmolie?

*Voor de geïnteresseerden: http://www.dagenzondervlees.be

1 opmerking:

  1. Begrijp ik het goed dat je hoopt dat vegetariërs en veganisten ooit eens het licht zien? Dus ooit terug dieren laten mishandelen en vermoorden en dan terug hun vlees eten gewoon omdat het lekker is? Ieder zijn eigen leven en eet gewoontes maar als een mens iets goed wilt doen voor een dier, vind ik het heel erg dat je vindt dat ze dit beter niet zouden doen... Hierdoor weeral bevestigt, de mensheid is wreed :(

    BeantwoordenVerwijderen