woensdag 12 september 2012

De Olympische Afstand*

Voorbereiding is alles in triatlon. Vandaar dat ik vanavond eens met zeer veel aandacht het plannetje van het parcours in Mechelen heb bestudeerd. Ik heb mij voorgenomen om het zaterdag eens te gaan fietsen zodat ik weet waar ik op moet letten. Op het kaartje te zien zijn het lange rechte stukken, met een paar bochten van 180 graden in. Best eens ter plaatse gaan bekijken dus. We moeten dus drie rondjes fietsen, een totaal van 43 kilometer. Een triatlon over de Olympische Afstand dus, zoals ik al eerder zei.

Wacht eens heel even. Zei ik juist 43 kilometer? Ik bedoelde natuurlijk 40 kilometer. Volgens de International Triatlon Union is de "standard distance" 40 kilometer. Ik zal me wel miskeken hebben. Waar was die pagina al weer? Effe kijken, Australian exit, dat wist ik al... bla bla bla... ah, hier is het: "BK Olympic Distance Triathlon: 43km / 3 rondes".

Mmmm...

In België zullen ze waarschijnlijk wel afwijken van de norm zeker? Want ja, het is natuurlijk het Belgisch Kampioenschap. En dus zullen ze wel een "Belgische afstand" hebben ofzo zeker? Euhm... niet dus. (pagina 37)

Kijk, nu niet voor het een of ander, maar wààrom ineens afwijken van de norm? De Olympisch Afstand is zeer duidelijk vastgelegd, toch? 1.500m zwemmen (die Australian exit kan ik nog juist door de vingers zien), 40 kilometer fietsen. Véértig. Niet DRIE-en-veertig. VEERTIG! Allez, is dat nu zo moeilijk? Internationaal gezien de standaard, voor de Belgische Federatie óók de standaard. In Vilvoorde allemaal geen enkel probleem, maar voor het BK... how maar. Waarom zouden we ons in godsnaam toch wel aan deze regels houden?

Kijk ze noemen het de Olympische Afstand. De afstanden zijn gekend: 1.500m/40km/10km. Zó moeilijk kan dat toch niet zijn? Allez, stel u nu voor dat ze op de Olympische Spelen ineens zouden beslissen om àndere afstanden te doen dan er zijn vastgelegd voor de Olympische Afstand.

Wacht nu eens heel even...

DIT KUNT GE NIET MENEN!

OP DE OLYMPISCHE SPELEN NOG WEL!

*zucht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten