zaterdag 4 oktober 2014

Memory lane*

In een vorige post heb ik het al gezegd: als ik aanwezig ben op een wedstrijd van STVV, dan winnen ze. De Ambtenaar zal dit in alle toonaarden blijven ontkennen, de feiten geven haar echter ongelijk.

Het zat namelijk zo, het zuster van de Ambtenaar had een beter excuus als mij om niet naar STVV te moeten gaan kijken en dus mocht ik opdraven om haar plaats in te nemen. En zat ik dus daar op een zaterdagavond in de ondergaande zon naar de wedstrijd STVV - Antwerp te kijken.

Ik zeg wel ondergaande zon, maar de zon stond vlak op onze tribune gericht en ze kon nog serieus steken zenne. Met als gevolg dat ik een helft zoals de indianen de wedstrijd heb mogen volgen. Moest het op Gent geweest zijn, zo ik dit nog wel grappig gevonden hebben, nu vond ik het vooral vervelend.

"Tegen de volgende keer weet ik dat nog wel" maak ik mezelf nu wijs. Maar mezelf en de Ambtenaar kennende ben ik het tegen de volgende keer al weer vergeten en is zij het zelf ook "vergeten".

Maar "toevallig" zal ze zichzelf dan weer wel voorzien van een zonnebril. Kent ge ze?

De wedstrijd daar kunnen we kort over zijn. Om de Pa van de Ambtenaar te parafraseren: een wedstrijdje uit tweede klasse, niet meer dan dat.

STVV had weer gewonnen dus ze waren gelukkig. 1 - 0 was de einduitslag.

Ik besef dat dit experiment niet de toets van goede wetenschap doorstaat. Om echt geldig te zijn, zou de Sportief Directeur ook eens zonder mij moeten gaan kijken, zou het eigenlijk een dubbelblind onderzoek moeten zijn en zo verder.

Het punt blijft echter dat STVV wint als ik er bij ben, wat de Ambtenaar er ook van moge beweren.

Bon, de inleiding is achter de rug, tijd voor het serieuzere werk. De échte reden van deze post. Een kleine trip langs "memory lane", met mezelf als ervaren gids.

Het zit namelijk zo. Een wedstrijd van STVV is nu niet iets waar je de hele tijd op het puntje van je stoel bij moet zitten. Ze zijn natuurlijk ook niet Benfica. Iets te drinken halen, een sanitaire stop, een dutje tussendoor, dat vormt allemaal geen bezwaar. De kans dat ge juist een mooie actie hebt gemist is namelijk onnoemelijk klein. En in die wetenschap kijk ik natuurlijk heel wat rond tijdens zo'n wedstrijd.

Een van de zaken die mijn aandacht trokken was een reclamebord van Diadora. Zelf heb ik ook een mooie voetbalcarrière achter de rug als de vlotte, niet scorende spits van Verbroedering Loksbergen. Mijn carrière in het kort: ik had wel het spel doorzicht maar absoluut niet het talent.

Maar "in mijne tijd" was Diadora dus wel een groot merk van voetbalschoenen. Ik kon me nu echter met de beste wil van de wereld de laatste keer niet meer herinneren dat ik daar een truitje of schoenen van heb gezien. En toen begon ik nog wat verder te denken. Umbro, was dat indertijd ook geen groot merk? Ik kon mij nog vaag herinneren dat mijn Broer een voetbaloutfit van Manchester United had en dat daar die twee ruitjes op stonden, tot op de witte sokken toe.

Lotto? Dat was vroeger toch ook groot? "Ook De Kampioenen scoren met Lotto" was altijd aan het begin van een aflevering staat mij zo voor. Ik denk dat ze er wel Lotto het spel mee bedoelden, maar de link met het merk van voetbalschoenen was er indirect ook wel.

Reebok? Nog zo'n merk. Voetballen van Select? Handschoenen van Reusch of Uehlsport?

Van bovenstaande merken heb ik echt de moeite moeten doen om op te zoeken of ze nog bestaan. Allez ja, moeite, opgezocht via Wikipedia wil ik zeggen.

En ik zal jullie mijn opzoekingswerk alvast besparen: ze bestaan nog allemaal.

Want ja de mensen weten dat niet meer. Tegenwoordig lopen ze praktisch allemaal rond met Nike, Adidas of Puma.

En je kan van de Duitsers zeggen wat je wilt, maar de broertjes Dassler hebben het toch maar mooi voor elkaar gekregen.

*Vergeet de gids niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten