zaterdag 7 december 2013

Zwarte Speed*

Eerst en vooral dit: wat bezielt die Hollanders toch om zo te zitten kankeren of Zwarte Piet al of niet racistisch is? Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar een Piet rondloopt die zich laat schminken met het idee: "Nu ga ik hier eens een hoop negers belachelijk maken."

Net zomin ik mij kan voorstellen dat er ook maar één kind rondloopt die zich vragen stelt bij de persoon van Zwarte Piet. Dat is de hulp van Sinterklaas. En ja die is Zwart. En dan? Zwarte Piet is overigens veel plezanter en grappiger. De Sint is een oude man... in een lang kleed! Zwarte Piet komt tijdens de speeltijd tenminste mee met ons voetballen op de speelplaats!

Op 6 december maakt Zwarte Piet de kinderen gelukkig. Zo eenvoudig is het.

Maar kom, over tot de orde van de dag.

Voor zij die vrezen dat ik aan het experimenteren ben geslagen met drugs, gene paniek. Deze post gaat over fastfood en het hulpje van Sinterklaas. Vandaar dus Zwarte Speed.

Donderdag had ik na het werk een hongertje en dat kon voor een keer niet wachten tot ik terug thuis was. Gelukkig is er in het Centraal Station een Quick die mij van dit hongertje kon afhelpen. En ik dus aanschuiven voor een hamburger. Hamburger besteld en dan doorschuiven naar de andere kant van de toog waar ik hem zou krijgen.

Terwijl ik daar stond te wachten riep de Quickmedewerker ineens naar iemand in het filiaal. Ik keek achter mij om te zien wie de onverlaat was en wat hij verkeerd zou hebben gedaan. Ik zag er een clochard stilletjes zitten aan een tafel, volledig onderuit geschoven, een wazige blik in de ogen.

"Monsieur! Venez ici s'il vous plait" Met veel tegenzin waggelde de clochard naar de toog. Ik verwachte dat Quickie deze man diets zou maken dat het niet de bedoeling is dat hij daar zijn roes zou komen uitslapen en vriendelijk te verzoeken op te hoepelen, zonder de rest van de klanten lastig te vallen.

"Je peux vous offrir des frites?"

Mijn broek zakte ter plaatse af.

De clochard mompelde iets onverstaanbaars, Quicky haalde een groot pak frieten met nog mayonaise er boven op.

Had ik al gezegd dat Quickie zwart was?

Donderdag was het 5 december.

Nu weet ik dus wat Zwarte Piet de rest van het jaar doet.

Incognito de minderbedeelden gelukkig maken.

Mijn dag was meteen goed.

*Met dank aan Filemon voor deze titel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten