vrijdag 5 oktober 2012

Vilvoorde, waar experimenteren fun is - deel 2*

Zoals in een vorige post gezegd maak ik voor The Insiders deel uit van een testpanel voor L'Oréal. Maar omdat ik een redelijk bijzonder scheerritueel heb - "old skool" scheermesje, scheerzeep, een kwast en aluin - heb ik mij voorgenomen om mijn routine aan te passen naar Jan Modaal en hoe hij zich scheert. Kwestie van de test een beetje representatief te houden. 

Dus ben ik een bus scheerschuim gaan kopen, een Mach3 had ik nog liggen, en heb ik mij twee weken lang zo elke morgen geschoren. En om dan te kijken hoe goed L'Oréal uit de test kwam, heb ik de ene helft van mijn gezicht - de rechtse - elke dag ingesmeerd met L'Oréal, en de andere helft met Niveaproducten die ik nog had liggen.

Het product misschien kort beschrijven? Het zit een een buisje met pompsysteem, wat zeer handig is. Geen gedoe met knijpen in een tube en hierdoor de helft van de tube leegknijpen of schudden en de bus laten vallen waardoor ge de hele badkamervloer moogt opkuisen. Been there, done that. Dikke punten dus voor het ontwerpteam op dit gebied. Want geef toe, in de badkamer slingeren er al genoeg tubes of potjes rond die vol hangen met opgedroogde restjes tandpasta, scheerzeep of wat dan ook. Geef mij dan maar dit propere pompsysteem. Het zou de titel van een Suske en Wiske album kunnen zijn.

Het product zelf dan. Kwestie van textuur is het moeilijk te omschrijven. Het valt misschien nog het beste van alles te vergelijken met van die gel die ge gebruikt om uw handen te ontsmetten. Als ge dat op uw handen doet hebt ge eerst zo'n radioactieve giftig gekleurde oranje gel, die dan smelt tot een doorzichtige vloeistof die zeker niet onaangenaam ruikt, maar die wel wat op de adem pakt. En net zoals de handgel vervliegt ze zeer snel als ge ze op uw gezicht smeert. Geen vettig gedoe dus. "De gel trekt goed in" zou ik kunnen zeggen, maar ze verdampt dus gewoonweg. Beetje basiskennis fysica. Dit vervliegen is ook de reden van het verkoelende effect want door te verdampen wordt er lichaamswarmte onttrokken.

Nu, onderstaande beweren ze dat het product allemaal kan doen. Ik heb de vrijheid genomen om mijne commentaar er in het rood achter te zetten.

Men Expert Hydra Energetic X Kick-start Wake-up. Serieus mannen, een langere en totaal nietszeggende naam vonden jullie niet?

Is de eerste gezichtsverzorging met taurine op de Belgische markt. Is dit een verkoopsargument? In uw voeding kan ik begrijpen dat ge dat gebruikt, maar op uw huid?. Overtuigt mij dus niet. Denk dat dit deels te danken is aan "Europa": als ge gezondheidsclaims maakt, moet ge ze tegenwoordig kunnen hardmaken. Pijnlijke affaire trouwens voor heel veel verkopers van natuurproducten "die al duizenden jaren in China met veel succes worden gebruikt bij het verhelpen van jeuk op de meest vreemde plaatsen", of iets dergelijks.
Geeft je huid een instant boost met verkoelend effect. Dit kan ik wel bevestigen. Verkoelend effect is duidelijk merkbaar maar is jammer genoeg ook redelijk snel weg. Wat die "instant boost" betreft, daar tast ik nog in het duister wat ze hier juist mee bedoelen.
Hydrateert, detoxt en stimuleert de vernieuwing van huidcellen. Het hydrateren en vernieuwen verhaal kan ik niet bevestigen of ontkennen. Sowieso, als ge u scheert met een mesje krabt ge de bovenste laag dode cellen toch mee af. Maar het hele "detox" verhaal wil ik wel eventjes aanvallen. Bij deze: beste Flair en Libelle lezers onder jullie: "detoxen" bestaat niet. Ik weet het, het is een schok. Uw lichaam "ontgiften" is gewoonweg flauwekul. Als ge wel een "gif" in uw lichaam zoudt hebben zijn er twee opties. Ofwel sterft ge, ofwel breken uw lever en/of nieren het af - en zijt ge er misschien ook nog wat ziek van, met eventueel (blijvende) lever- en/of nierschade. En op uw huid kunt ge het gewoon afwassen met zeep en water.
Plakt niet, trekt snel in de huid en geeft je gezicht een fris gevoel. Ook hier kan ik alleen maar bevestigen. Geen vettige bedoening à la de blauwe Nivea crème die we allemaal wel kennen.

Nu, wat kan ik hier over zeggen na het twee weken gebruikt hebben? Week 1 heb ik het vergeleken met Nivea Skin Energy en week 2 met Nivea After Shave Balsem (de witte fles). Gewoon omdat ik deze twee toch al in huis had.

Pro's
- Te koop in de supermarkt. Ik heb het zien staan in de Colruyt. Geloof me vrij, dat is een serieus verkoopsargument. Het merendeel van de mannen onder ons vindt er absoluut niets aan om ergens een speciaalzaak binnen te gaan om daar een crèmeke van een bepaald merk te moeten gaan zoeken. Houdt toch steek? Aan het winkelen en naast de scheerzeep en de deodorant ook nog eens huidverzorgingsproducten meepakken. Of de vrouw/vriendin die het meepakt om hare vent het eens ne keer te laten proberen. Parfumeries gaan we alleen maar binnen op moederdag en kerstmis.
- Handige verpakking. Zoals gezegd, geen gesmodder met tubes die open blijven en uitdrogen of uitlopen, geen verdroogde korstjes op de houder zelf.
- Niet vettig. Ge kunt het echt niet maken op uw werk aan te komen met een kop die glimt van de vettigheid door het zalfke dat ge der thuis nog hebt op gesmeerd.
- Duidelijk herkenbaar product. Radioactief oranjekleurig. Ook dit is zeer belangrijk. Mannen zijn zeer trouwe consumenten. Als een product dan ook nog eens op een oogopslag te herkennen valt loopt ge als producent niet het risico dat wij mannen "het niet vinden" - ook al staat het in het schap. Wij mannen zijn zo, we zoeken gewoonweg niet graag. En dan loopt ge het risico dat we maar een ander product nemen "want het is toch allemaal hetzelfde" en dit dan blijven gebruiken. De nachtmerrie van elke marketeer.

Con's
- Ik merk geen verschil tussen de producten die ik al heb. Geen strakkere, gezondere of gladdere huid. Maar misschien moet ik hier eens een zachtere (vrouwen)hand voor zoeken om dit te testen. Desalniettemin blijft dit zeer subjectief natuurlijk, ik kan jammer genoeg ook niet onmiddellijk een objectieve meetmethode hiervoor verzinnen.
- Kostprijs. En dit is een serieuze "con" moet ik vaststellen. In de Colruyt vond ik de tube (50ml) terug voor 14,94 euro. Ofwel 298,80 euro per liter... stevig prijskaartje is het minste wat ik hierover kan zeggen. Ter vergelijking: de Skin Energy kost 7,41 euro per 100 ml en de aftershave balsem is 6,79 euro per 100 ml. Nu, ik moet wel toegeven dat ze bij L'Oréal zich niet profileren als aftershave, eerder als een "verzorgingsproduct voor de vermoeide huid" en is mijn vergelijking dus niet helemaal eerlijk. Maar misschien vinden de dames onder jullie dit net wel een koopje? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat dagcrème kost.

Samengevat kan ik dus zeggen dat het wel een goed product is en zijn beloftes - dewelke ik tenminste objectief kan controleren - wel degelijk nakomt. Maar het komt tegen een stevig prijskaartje. Ze profileren zich zeer duidelijk in de markt als "een dagcrème voor mannen". Twee punten hierbij echter: willen mannen wel een "dagcrème"? Vrouwen smeren dagcrème, mannen ook? En het is natuurlijk maar de vraag hoeveel mannen hier echt op zitten te wachten, om nog extra te gaan smeren als ze bijvoorbeeld al de moeite doen om aftershave te gebruiken.

*Durven ze bij The Insiders het nu nog wel aan om mij een ander product te laten testen? Zoniet, dan is er nog altijd Decathlon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten